fbpx
בית / בלוג / נושמת נושכת / יולדות באסותא אשדוד

יולדות באסותא אשדוד

בימים אלו נעשית הסטוריה במערכת הרפואית בישראל. 37 שנים מאז שנפתח לאחרונה בית חולים בישראל (וולפסון, חולון, 1980), מתחיל פעילותו ממש בימים אלו המרכז הרפואי אסותא באשדוד.
ומה יהיה בבית החולים החדש באשדוד? לדברי מנהל בית החולים, פרופ' חיים ביטרמן, כפי שהתראיין ביוני 2017 לאתר "וואלה", בית החולים נבנה עם 300 מיטות אשפוז, חדרים לחולה בודד ולשני חולים, וחרט על דגלו "לא להשכיב חולים במסדרון". ומה עוד יהיה בו? יהיה בו חדר לידה. לא שאת זה אמר פרופ' ביטרמן באותו ריאיון, אבל בפייסבוק של בית החולים הוא ענה לשאלות הגולשים ביולי 2017 כי חדר הלידה ומחלקת יולדות יפתחו במהלך חודש אוקטובר אחרי החגים וכי עדכונים לגבי סיורים בחדר הלידה יגיעו בהקדם. עוד נחזור לכך.

לפני 20 שנה, ב-1997, עברה פעילותו של בית החולים "הקריה" ל"ליס" איכילוב, ומאז לא נפתח חדר לידה חדש בישראל. "ליס" היה חדר לידה פעיל שעבר פיזית ממיקומו הישן בקריה בתל אביב לתוך המרכז הרפואי איכילוב, ממש מעבר לכביש. כלומר גם בתחום חדרי הלידה, פתיחתו של חדר לידה חדש בישראל היא ללא ספק אירוע הסטורי.
המרכז הרפואי אסותא אשדוד נפתח 15 שנים לאחר שנחקק חוק מיוחד בכנסת המורה על פתיחת בית חולים בעיר אשדוד, שהפכה עם השנים לעיר החמישית בגודלה בישראל עם כמעט רבע מליון תושבים.

רבע מליון תושבים שצריכים לנסוע מחוץ לעיר כדי לקבל כימותרפיה, כדי לעבור ניתוח, כדי להציל חיים במקרה של התקף לב. וכדי ללדת. רק שכשאשה יולדת, היא מזכה את בית החולים בו ילדה בכ-13 אלף שקלים, סכום נאה. עד כה, נסעו נשות אשדוד ללדת בקפלן ברחובות, באסף הרופא בראשון לציון או בברזילי באשקלון. הגיוני? לא. אבל גם למות מהתקף לב כי אין בעיר שלך בית חולים זה לא הגיוני בשנת 2017.

אבל למה לחפור, הנה פותחים בית חולים חדש, עם חדר לידה ומחלקת יולדות, למה להתלונן כל הזמן. בואו נדבר על מה שיש, לא על מה שעד עכשיו לא היה. אז אסותא אשדוד, קודם כל נעשה סדר, השם אסותא אולי מבלבל כי מדובר ברשת פרטית השייכת ל"מכבי שירותי בריאות", אבל בית החולים הוא בית חולים ציבורי לכל דבר ועניין, אשר מוקם תחת מכרז ממשלתי על פי חוק וישרת את מבוטחי כל קופות החולים. כמה נפלא! מי ינהל את חדר הלידה החדש? מי תהיה האחות האחראית בחדר הלידה החדש? קשה למצוא את המידע הזה באתר בית החולים. גם בדף הפייסבוק של בית החולים, דף פעיל ביותר, תתקשו למצוא מידע זה. אם במקרה גונבה השמועה לאזניכם, תצליחו בהקשת שמותיהם של ד"ר יוסי טובבין ודבי גדל בר, למצוא כי הם הם מנהל חדר הלידה והאחות האחראית במחלקה. למה ככה? למה חדר לידה שעתיד להיפתח בעוד חודש עדיין לא מאפשר תיאום סיורים בחדר הלידה ובמחלקת יולדות, או לכל הפחות מנגיש מידע לציבור בצורה שקופה ומלאה, כולל המדיניות המתעתדת להתקיים בחדר הלידה ובמחלקת יולדות, כולל מי העושים במלאכה וקובעי המדיניות הזו (וגם מיישמיה בשטח).

יכול להיות שאף אחד באסותא אשדוד לא חושב שצריך להנגיש מידע ליולדות? אולי כי הן ממילא יבואו ללדת אצלם (ולהשאיר בקופת בית החולים את הסכום הנחשק הנ"ל)? אולי כי פריפריה שלקח 15 שנים להקים בית חולים שהכנסת חוקקה חוק מיוחד שמחייב להקים אותו, תשב בשקט ותבוא ללדת איפה שנותנים לה? לא צריך לשווק לנשות אשדוד? להביא לידיעתן שמתעתדים להיות שני חדרי לידה טבעית מתוך 8 חדרי לידה באסותא אשדוד, ושיאפשרו אפס הפרדה "ככל האפשר", כמו שאמר פרופ' ביטרמן באירוח בדף הפייסבוק של המרכז הרפואי, ביולי 2017, אירוח שאפילו לא נסב ישירות סביב חדר הלידה אלא כלל אפשרות לשאול שאלות על כל מחלקות בית החולים. איך זה יכול להיות שבשנת 2017 נעשית הסטוריה במדינת ישראל ומוקם בית חולים חדש וחדר לידה חדש לאחר עשרות שנים של המתנה, אבל עושים את זה אותו דבר כמו תמיד? בלי להנגיש מידע. בלי להנגיש זכויות.

ב-18 באוגוסט 2017, חודש לאחר אירוח פרופ' ביטרמן בעמוד הפייסבוק של אסותא בו הוא אמר כי "מחלקת יולדות וחדרי הלידה יפתחו במהלך אוקטובר לאחר תקופת החגים, סיורים יקבעו בהקדם", ניסתה קולגה שלי לקבוע סיור בחדר הלידה החדש, לאחר ששומר אתר הבנייה במקום הנחה אותה שכבר קובעים סיורים. שמחה וטובת לב יצרה קשר עם אסותא אשדוד דרך עמוד הפייסבוק שלהם, אך אויה, התשובה שקיבלה היתה "בשלב זה לא נקיים סיורים ייעודיים למלוות נשים בלידה. תוכלי להצטרף ליולדת שלך באחד הסיורים שנקיים לאחר פתיחת מערך המיילדות". בואו נהרהר בתשובה הזו. מדוע זה משנה אם מישהי היא מלווה בלידה? היא מעוניינת לקבוע סיור, היא לא שאלה על סיור ייעודי למלוות בלידה. מה שנקרא, חמישים גוונים של "לא". אה, מתוכננים סיורים *לאחר* פתיחת מערך המיילדות? למה לאחר הפתיחה? מה עם כל הנשים שצריכות להחליט למי להעניק 13 אלף שקלים, סליחה איפה ללדת, כבר כעת? אפשר, אולי, כנס קטן? אירוח ייעודי בדף הפייסבוק? נגישות למידע באתר האינטרנט? לא לא. שיחכו. הן ממילא יבואו, איזו ברירה יש להן. כיף בפריפריה. הכסף כבר בכיס, אין שום צורך לעבוד בשבילו.

שבועות לאחר מכן, אנו כבר ממש ימים לפני פתיחת מערך המיילדות, ועדיין לא קובעים סיורים לנשים בהריון. קולגה נוספת שלי, שגם מלווה עשרות נשים בשנה באיזור הגאוגרפי המיידי של אסותא אשדוד, וגם עתידה ללדת בעצמה בחודשים הקרובים, ניסתה גם היא לקבוע סיור או להבין ממי ניתן לקבל פרטים על חדר הלידה החדש עוד בקיץ 2017, נענתה כי עליה לחכות לאמצע ספטמבר וכעת נענתה כי עליה להמתין עד מועד בלתי ידוע. הטלפנית בזימון התורים באסותא (מערך שיווק ייעודי ליולדות? לא צריך. הן ממילא יבואו.) היתה מאד מנומסת כשאמרה וחזרה ואמרה "חדר הלידה אמור להיפתח באמצע אוקטובר, מעבר לזה אני לא יכולה להגיד לך שום דבר."
הזדמנות של פעם בעשרות שנים מפוספסת לנגד עינינו. אפשר להקים חדר לידה שיכול לשדר בקלות, באמצעים פשוטים, שהוא נגיש לציבור, שהוא מודע לזכויות הנשים היולדות ולזכויות התינוקות שלהן. זה קל! היו לאסותא אשדוד 15 שנים להתכונן לזה.
asuta ashdod facebook page

ואיזה מקסים – ב-24 בספטמבר 2017, ממש לפני כמה ימים, הודעה בעמוד הפייסבוק של אסותא אשדוד – פותחים מחלקת יולדות חדשה, בואו להירשם לטרום ניתוח קיסרי! מה..?

אולי יעניין אותך גם:

תכנית לידה

התערבויות בלידה הן מיותרות, מודה ACOG

בפברואר השנה (2017) פירסם הקונגרס האמריקאי למיילדוּת וגינקולוגיה (ACOG) נייר עמדה בנושא הגבלת התערבויות לא נחוצות …